Hvordan kan pensjonister bidra i møte med velferdsstatens demografiske utfordringer
Norge står overfor en demografisk skjevfordeling, med en stadig eldre befolkning og en redusert andel unge som kan tre inn i arbeidslivet. Perspektivmeldingen og rapporten "Velferdsstaten på vippepunktet" belyser begge denne utfordringen. Norge vil få et stort underskudd på yrkesaktive til å dekke behovet innen helse- og omsorgstjenester, offentlig sektor, og andre samfunnsfunksjoner
Pensjonisters rolle i å avlaste arbeidsmarkedet Et bidrag til løsning på den demografiske utfordringen er å tilrettelegge for at pensjonister kan bidra. Mange pensjonister har bred erfaring, kompetanse og en interesse for å fortsette å bidra i samfunnet. På områder som frivillig arbeid i helsesektoren, kultur, eller opplæringsprogrammer kan pensjonister tilby verdifull støtte. Ved å tilrettelegge for fleksible og mindre krevende roller, kan flere eldre få mulighet til å delta i arbeidslivet. Perspektivmeldingen peker på betydningen av å beholde eldre i arbeidslivet lengre Kunstig intelligens som støtte for pensjonister i frivillig arbeid Kunstig intelligens (KI) kan være et verktøy for pensjonister som ønsker å bidra. Den raske utviklingen av KI gir pensjonister nye muligheter til å utføre oppgaver som tidligere krevde mer tid eller innsats. For eksempel kan KI-baserte systemer bistå med oversettelser, helseovervåking, eller informasjonshåndtering. KI kan også gjøre det enklere for pensjonister å forstå og navigere i digital teknologi. Dette kan bidra til en enklere hverdag og samtidig øke motivasjonen til å være aktiv i frivillig arbeid og bistå andre, også digitalt (nasjonal-digitaliseringsstrategi). |
Hvem kan bruke og forstå kunstig intelligens (AI)?
Evnen til å bruke KI varierer, og det kan være et gap i forståelsen av ny teknologi blant pensjonister. Ifølge normalfordelingskurven vil de mest teknologisk avanserte pensjonistene kunne bruke KI godt, mens en del pensjonister vil trenge støtte og opplæring for å mestre teknologien. Med riktig motivasjon og tilpasset opplæring kan de fleste pensjonister lære seg å bruke KI, og dermed øke sitt bidrag til samfunnet. Hvordan motivere pensjonister til endring? Mange eldre er skeptiske til endringer, spesielt når det gjelder ny teknologi. For å motivere pensjonister kan man bruke flere stimuli, som: • Personlig relevans: Vise hvordan KI kan gjøre hverdagen enklere og hjelpe dem med å fortsette med meningsfylte aktiviteter. • Mestringsfølelse: Ved å tilby kurs som fokuserer på mestring og tilpasser opplæringen til ulike nivåer, kan man gjøre teknologien mindre overveldende. • Sosial støtte: Bruk av KI kan gjøres mer motiverende dersom det kombineres med sosial støtte og fellesskap, slik at pensjonister kan lære sammen og støtte hverandre i bruk av teknologien. Til syvende og sist er det avgjørende at vi som samfunn tilrettelegger for å mobilisere pensjonistenes ressurser, slik at de kan bidra til fellesskapet på en måte som også gir dem glede og tilfredshet. Informasjon og opplæring i KI kan f.eks gjøres på eldresentre rundt omkring i landet og via video som med video på YouTube:
|
KI – din hjelper i hverdagen.Hva er kunstig intelligens?
Kunstig intelligens, ofte kalt KI, er teknologi som kan lære, forstå og utføre oppgaver på en måte som kan minne om menneskelig tenkning. KI er blitt en del av hverdagen vår på mange måter, og du bruker kanskje allerede KI uten å være klar over det! For eksempel, når du bruker en mobiltelefon for å diktere meldinger, spør en digital assistent om været, eller får hjelp med å organisere bilder, bruker du KI. Teknologien kan hjelpe til med praktiske ting, gjøre informasjon lettere tilgjengelig og til og med gi en tryggere og mer uavhengig hverdag for eldre. Med enkle verktøy og litt veiledning kan KI bli et nyttig verktøy i hverdagen, enten det gjelder å holde kontakt med familie, organisere gjøremål eller få tips og støtte til helse og velvære. |
Kom i gang med tale-til-tekst og ChatGPT på mobil.
7 minutter video på YouTube. |
Utvider KI-samarbeidet i en digitalisert verden.
Samfunnet blir stadig mer digitalisert. KI tar kvantesprang hvert eneste år, til hjelp og nytte for alle som går i takt med utviklingen, men til økende bekymring for dem som blir sakkende akterut.
aktiv 70 pluss er en gruppe KI-brukere med variert kompetanse som mener veien til bedre forståelse og aktiv bruk av KI går gjennom samarbeid. Vi kan sikkert hjelpe noen, mens andre kan hjelpe oss. Sammen blir vi bedre til å gripe mulighetene i en ny og spennende digital verden. |
aktiv70pluss veiledere på mobilaktiv70pluss veiledere bruker kunstig intelligens for å finne måter å løse utfordringene på og snakke sammen med kunstig intelligens.
- iPhone brukere samhandler ved hjelp av iPhone med Siri (iOS 18), Microsoft personlig Teams, OpenAI og Bing/ChatGPT. - Android brukere kan bruke "Google Assistant" og Microsoft personlig Teams, OpenAI og Bing/ChatGPT. |
Senteret for et aldersvennlig Norge
Vårt digitale liv
600.000 mennesker i Norge er ikke-digitale og 1 av 5 innbyggere kan være digitalt sårbare. Hvem kan gjøre noe med det? Og hvordan? På denne siden har vi samlet tall og fakta, samt enkle verktøy som kan brukes i arbeidet med digital inkludering.
Digitalt utenforskap er en kompleks utfordring, for hele samfunnet. Både offentlige og kommersielle tjenester digitaliseres, og vi risikerer å holde de som ikke mestrer det digitale utenfor samfunnet. Dette er ikke et problem som dør ut. Det er et utenforskap som i stor grad forsterker et utenforskap som allerede finnes. Og det rammer barn, unge, voksne og eldre.
Utfordringen er enorm, og ansvaret er fragmentert. |
|